Een muur kan twee werelden scheiden. Maar deze nodigt uit om beide fraai vormgegeven kanten te bekijken. Spiegelt de ene zijde de buitenwereld, de andere verleidt om je fantasie te gebruiken. De openstaande deuren maken deze wand eerder tot een poort. Een kunstwerk van Marin Kasimir gaf in 2001 kindercluster Voorn in Leidsche Rijn een eigen gezicht, de renovatie van het complex in 2021 gaf het een tweede leven.
Tijdens de bouw van het kindercluster in 2001 maakte Marin Kasimir, als opdracht vanuit de gemeentelijke Percentageregeling voor kunst, een kunstwerk in drie delen. Hij maakte panoramafoto’s waarop kinderen te zien zijn met felgekleurde bouwhelmen op de bouwlocatie van het schoolgebouw. De foto’s toonde Kasimir binnen in lichtbakken in het gebouw en via plakfolies op de glaswand van de sporthal. In een frame aan de gevel hingen doeken met puzzelstukken. Als ’s avonds de verlichting aan ging, lichtten aan de achterzijde van het
doek de gezichten van de kinderen op. Het werd een beeldmerk voor het kindcentrum.
Twintig jaar later en een renovatie in 2021 verder kon alleen het panorama op de raampartij in de sporthal worden behouden en hersteld. Als aanvulling daarop kreeg de kunstenaar de opdracht een nieuw werk voor het buitenterrein te maken.
Op de grens van de groenzone voor de sporthal en basisschool De Boomgaard en het pad dat daar langs loopt, opzettelijk nergens bij horend, plaatste hij een zes meter lange wand met daarin twee openstaande deuren. Een kleine en een grote. Aan de kant van het pad zie je jezelf, je vrienden en de omgeving weerspiegeld in gekleurde puzzelstukken. De zijde tegenover de groenzone toont lege omlijstingen. De foto’s, schilderijen, tekeningen, portretten of panorama’s mag je zelf in de gekleurde vlakken denken.
‘Zonder de openstaande deuren zou het bouwwerk omvallen’, zegt Kasimir. ‘De deuropeningen zijn uitnodigingen voor een frisse wind en nieuwe ideeën, voor dialoog en gastvrijheid.’ Binnen de context van een school doen de kleine en grote deuropeningen ook denken aan ouder en kind, ontwikkeling en groei, of een ‘rite de passage’. Want het doorlopen van een school markeert een levensfase. Voor de kunstenaar is bovenal het spel van belang. Als een theaterwand die uitnodigt om achter de coulissen te kijken en waar je jezelf en de ander ziet.
Over de kunstenaar
Marin Kasimir (München, 1957) werkt internationaal en heeft veel kunstwerken in de openbare ruimte gemaakt. Zijn werk bestaat uit foto’s, sculpturen en installaties waarmee hij de kijker verleidt, visueel en in een spel van betekenissen. Met zijn instrumentarium - esthetiek, vervormingen en spiegelingen, beeldraadsels en metaforen - daagt hij zijn publiek uit tot spel, reflectie, verbeelding, verwondering en het achterhalen van betekenissen. In een wereld van tegengestelde meningen is het intelligente en communicatieve werk van Kasimir, met spel en kijkplezier als uitingsvorm, een aantrekkelijk alternatief.
Fotografie: Gert Jan van Rooij