Portretbuste van componist Willem Pijper (1894-1947).
De bezoeker van TivoliVredenburg ziet in de gangen van het gebouw portretten van componisten en muzikanten. Al voor de opening van het voormalige Muziekcentrum Vredenburg in 1979 is dankzij een gift van Douwe Egberts B.V. het initiatief genomen tot de realisatie van een portrettengalerij. De reeks is voortgezet met opdrachten uit het Fonds Stadverfraaiing van de gemeente. Inmiddels omvat de collectie ruim dertig beeltenissen van componisten van klassieke muziek, jazz en moderne muziek. De portretten zijn tijdens de verbouwing van het Muziekcentrum opgeslagen in depot, en in 2014 herplaatst in het nieuwe TivoliVredenburg.
Voor Theo van de Vathorst hoeft een portret dat goed lijkt, nog geen goed beeld te zijn. Zoals bij elke sculptuur zijn er ook eisen aan de vorm. Theo van de Vathorst heeft in de loop van zijn carrière tientallen portretten gemaakt, waaronder het imposante borstbeeld van Anton Geesink (1995) op het Jacobskerkhof. De gelaatstrekken van het model worden door Van de Vathorst vereenvoudigd, teruggebracht tot de meest karakteristieke eigenschappen ervan die uitdrukking geven aan het karakter van het model. In het portret van Willem Pijper, componist van moderne muziek, valt het accent direct op de geconcentreerd kijkende ogen en de mond met de neerhangende mondhoeken, die zijn gedrevenheid en zelfdiscipline lijken te benadrukken.
Theo van de Vathorst heeft les gehad van Piet Esser en Jan van Luijn, van wie in de foyer van TivoliVredenburg de portretten van Rossini en Bruckner zijn opgesteld.