Gerard Hali studeerde omgevingskunst aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. In de jaren tachtig maakt de abstracte omgevingskunst geleidelijk plaats voor meer verhalende, figuratieve beelden met een poëtische lading. Hali’s werk past binnen die ontwikkeling. Zo maakte hij in 1987 voor het Provinciehuis in Utrecht het werk Boorschacht naar het middelpunt der aarde.
De vaak kleurrijke monumentale objecten van Hali lijken uitvergrote onderdelen van enorme machines en apparaten, die als zelfstandig object in de openbare ruimte zijn beland. Ze getuigen van Hali’s fascinatie voor de wonderbaarlijke schoonheid van alledaagse technologie. De vormen komen gevoelsmatig tot stand. Of ze technisch kloppen, is niet van belang.
Voor de busremise van het gemeentelijk vervoersbedrijf maakte Hali het werk Red Pulley. Het bleek lastig een werk te integreren in de directe nabijheid van de remise. De vormgeving van het gebouw bood weinig houvast en de directe omgeving was rommelig en krap bemeten. Daarom stelde Hali een autonoom object voor dat de ingang van de remise zou markeren. Naast de ingang plaatste hij een bijna zes meter hoog rood tandrad. Aan de voorzijde steekt er in het midden een goudkleurig punt doorheen.
Hali verwijst met het beeld naar het technisch onderhoud dat op deze locatie plaatsvindt. Het lijkt een enorme uitvergroting van een motoronderdeel: een poelie met tandkrans. De zes spots die Hali in het beeld plaatste maken het ook ‘s avonds goed zichtbaar. Een miniatuur van het beeld staat even verderop bij de ingang van het kantoorgebouw.